AL-DAKHIL DALAM TAFSIR ILMI
(Kajian Kritik Husein Al-Dhazabi Atas Kitab Al-Jawahir Fi Tafsir Al-Qur’an)
DOI:
https://doi.org/10.30631/tjd.v21i2.262Keywords:
Husayn al-Dzahabi, al-Jawahir fi Tafsir al-Qur'an, al-DakhilAbstract
This study discusses Husein al-Dzahabi's criticism of dakhil in the interpretation of Tanthawi Jauhari, which in his interpretation, Tanthawi interprets many verses related to science (al-ayat al-Kauniyah) known by tafsir al-‘ilmi. Using the literature method (library research) and descriptive-qualitative approach, the author describes the data obtained from the book al-Tafsir wa al-Mufassirun and the book al-Jawahir fi Tafsir Al-Qur'an as well as relevant data. So it can be concluded that in his interpretation, Tanthawi takes a considerable portion of the interpretation of al-ayat al-kauniyah (scientific interpretation) and is interpreted briefly and not infrequently also includes hikayat (saga), which refers to the Gospel of Barnabas or riwayat whose origin cannot be accounted for, his interpretation is also considered too excessive and imposing in relating it to developing science. So that the results of the interpretation are not appropriate or out of the meaning of the verses, and in this context, Al-Qur'an is not an object of research but as evidence and reinforcement of existing scientific findings and as an explanation of the miracles of the Al-Qur'an which was revealed for every age.
Penelitian ini membahas kritikan Husein al-Dzahabi tentang dakhil dalam penafsiran Tanthawi Jauhari yang mana dalam penafsirannya, Tanthawi banyak menafsirkan ayat-ayat yang memiliki kaitan dengan ilmu sains (al-ayat al-Kauniyah) yang dikenal dengan tafsir al-‘ilmi. Dengan mengggunkan metode kepustakaan (library research) dan pendekatan deskriptif-kualitatif, penulis memaparkan data yang diperoleh dari kitab al-Tafsir wa al-Mufassirun dan kitab al-Jawahir fi Tafsir Al-Qur’an serta data yang relevan. Maka dapat disimpulkan bahwa dalam penafsirannya, Tanthawi mengambil porsi yang sangat banyak atas penafsiran ayat al-kauniyah (tafsir ilmi) dan ditafsirkan secara singkat dan tidak jarang juga menyertakan hikayat yang merujuk kepada kitab Injil Barnabas atau periwayatan yang tidak dapat dipertanggungjawabkan asal-usulnya, penafsirannya juga dianggap terlalu berlebihan dan memaksakan dalam mengaitkannya dengan ilmu-ilmu sains. Sehingga menjadikan hasil penafsirannya tidak sesuai atau keluar dari maksud ayat-ayat tersebut dan dalam konteks ini Al-Qur'an bukan sebagai objek penelitian tetapi sebagai bukti dan penguat temuan ilmiah yang ada dan sebagai penjelasan tentang keajaiban dan kemukjizatan Al-Qur'an yang diturunkan untuk setiap zaman.
References
Abu Zaid, Muhammad. Manahij Al-Mufassirin: Mukhtashar al-Tafsir Wa al-Mufassirun. 4th ed. Yaman: Maktabah al-Jail al-Jadid, 2002.
Ardiyantama, Maulidi. “AYAT-AYAT KAUNIYYAH DALAM TAFSIR IMAM TANTOWI DAN AL-RAZI” 11, no. 2 (2017): 22.
———. “Ayat-ayat Kauniyyah Dalam Tafsir Imam Tantowi Dan Ar-Razi.” Al-Dzikra: Jurnal Studi Ilmu al-Qur’an dan al-Hadits 11, no. 2 (July 31, 2019): 187–208. https://doi.org/10.24042/al-dzikra.v11i2.4411.
Arif, Adiba. “PENGARUH BAHAN KIMIA TERHADAP PENGGUNAAN PESTISIDA LINGKUNGAN.” Jurnal farmasi UIN Alauddin Makassar 3, no. 4 (2015): 134–43. https://doi.org/10.24252/jurfar.v3i4.2218.
Armainingsih. “Studi Tafsir Saintifik: Al-Jawahir Fi Tafsir Al-Qur’an Al-Karim Karya Syeikh Tantawi Jauhari.” Jurnal At-Tibyan: Jurnal Ilmu Alqur’an Dan Tafsir 1, no. 1 (2016): 94–117. https://doi.org/10.32505/at-tibyan.v1i1.34.
Departemen Agama RI. Al-Qur’an al-Karim Dan Terjemahannya. Semarang: Toha Putra, 2002.
Dzahabi, Muhammad Husain al-. Al-Tafsir Wa al-Mufassirun. II. Kairo: Maktabah Wahbah, 2000.
Firmansyah, Rizki. “Metodologi Tafsir Ilmi: Studi Perbandingan Tafsir Sains Thantawi Jauhari dan Zaghlul an-Najjar” 3 (2021): 14.
fithrotin, fithrotin. “DENGAN PEMALSUAN PENDAPAT SAHABAT.” Al-Furqan: Jurnal Ilmu al-Qur’an dan Tafsir 3 (Desember 2020): 8.
Idris, Idris, and Abdul Muhaimin. “Dakhil Al-‘Ilmi Dalam Kitab al-Jawahir Fii Tafsir al-Qur’an Karya Tantawii Jawhari.” AL-THIQAH : Jurnal Ilmu Keislaman 2, no. 02 (October 23, 2019): 55–70. http://ejurnal.stiuda.ac.id/index.php/althiqah/article/view/19.
Iyazi, Muhammad Ali. Al-Mufassirun Hayatuhum Wa Manhajuhum. II. Tehran: Mu’min Quraish, 1386.
Jauhari, Thanthawi. Al-Jawahir Fi Tafsir al-Qur’an. 2nd ed. 2. Mesir: Pustaka Muhammad Amin Imran, 1350.
———. Al-Jawahir Fi Tafsir al-Qur’an. 2nd ed. 1. Mesir: Pustaka Muhammad Amin Imran, 1350.
Maimun, Ach. “INTEGRASI AGAMA DAN SAINS MELALUI TAFSĪR ‘ILMĪ (MEMPERTIMBANGKAN SIGNIFIKANSI DAN KRITIKNYA),” n.d., 27.
Maula, Minhatul, and Rizki Afrianto Wisnu Wardana. “PEMELIHARAAN JANIN DAN ASI PERSPEKTIF THANTHAWI JAUHARI.” Jurnal Mafatih: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir 1, no. 2 (2021): 9.
Mujiburrohman, Mujiburrohman. “AL-DAKHIL DALAM RA’YI DAN MA’TSUR.” AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan Dan Penelitian Ke-Islaman 6, no. 1 (February 14, 2020): 81–90. https://doi.org/10.31102/ahsana..6.1.2020.81-90.
Najjar, Zaghlul Raghib al-. Qadiyyat Al-I’jaz al-’Ilmi Li al-Qur’an al-Karim Wa Dhawabit al-Ta’ammul Ma’aha. 2nd ed. II. Beirut: Maktabah al-Tsarwah al-Dauliyyah, 2001.
Ni’mah, Siar. “Al-Dakhil dalam Tafsir.” Kaca 9, no. 1 (February 2019): 44–64. https://www.neliti.com/publications/285182/.
Pamelia, Icha. “PERILAKU KONSUMSI MAKANAN CEPAT SAJI PADA REMAJA DAN DAMPAKNYA BAGI KESEHATAN.” Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat 14, no. 2 (September 17, 2018): 144–53. https://doi.org/10.19184/ikesma.v14i2.10459.
Potabuga, Yodi Fitradi. “PENDEKATAN ANTROPOLOGI DALAM STUDI ISLAM.” TRANSFORMATIF 4, no. 1 (October 5, 2020): 19–30. https://doi.org/10.23971/tf.v4i1.1807.
Qatthan, Manna’. Mabahits Fi Ulum Al-Qur’an. Kairo: Maktabah Wahbah, 1995.
Rumi, Fahd bin Abd al-Rahman bin Sulaiman al-. Buhuts Fii Ushul Al-Yafsir Wa Manahijuhu. Riyadh: Maktabah al-Taubah, n.d.
Saleh, Sujiat Zubaidi. “Epistemologi Penafsiran Ilmiah al-Qur’an.” TSAQAFAH 7, no. 1 (May 31, 2011): 109. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v7i1.112.
Stenmark, Michael. How to Relate Science and Religion? A Multidimensional Model. Cambridge: William B. Berdimans, n.d.
Widyastuti, Dian Ariska. “Pengaruh Kebiasaan Konsumsi Junk Food Terhadap Kejadian Obesitas Remaja.” OSF Preprints, December 17, 2018. https://doi.org/10.31219/osf.io/7d8ey.
Yuliarto, Udi. “AL- TAFSÎR AL-’ ILMÎ ANTARA PENGAKUAN DAN PENOLAKAN.” Khatulistiwa 1, no. 1 (March 3, 2011). https://doi.org/10.24260/khatulistiwa.v1i1.178.
“حساب الجمل.” In ويكيبيديا, June 11, 2022. https://ar.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%85%D9%84&oldid=58359679.