HERMENEUTIKA HADIS MUHAMMAD SYAHRUR

Authors

  • Latifah Anwar Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.30631/tjd.v20i1.141

Keywords:

Hadis, Hermeneutika, Muhammad Syahrur

Abstract

Muhammad Syahrur’s point of view about hadith and sunnah was very different from hadith preacher expert. Syahrur declared that hadith was Prophet Muhammad’s life as a prophet (messenger) and hadith was the result of his interaction with the certain events in the different situation when he was alive. Muhammad Syahrur positioned hadith and sunnah as the result of history product which happened in Prophet Muhammad’s life and did not accommodate law legitimation. Further, he mentioned some rejected hadith practices, although it was identified as hadith shahih, or written in Shahihain. In understanding hadith, Syahrur equalized hermeneutics to ta’wil. He also referred to linguistic method proposed by Abu ‘Ali al-Farisi, which was presented by Ibn Jinni and Abd al-Qahir al-Jurjani, then inserted linguistic hermeneutics elements. Linguistic hermeneutics is the affirmation that every human language does not have synonym element. Then, every word might be disappeared throughout the history development, until create new utterance with the new meaning.

 

Pandangan Muhammad Syahrur tentang hadis dan sunnah sangat berbeda dengan ulama hadis. Syahrur menyatakan bahwa hadis adalah kehidupan Nabi Muhammad Saw.  sebagai seorang nabi (pembawa berita) dan hadis merupakan hasil interaksi beliau dengan kejadian-kejadian tertentu dalam situasi tertentu pula ketika beliau masih hidup. Muhammad Syahrur memosisikan hadis atau sunnah sebagai hasil dari produk sejarah yang terjadi dalam kehidupan Nabi Saw. dan tidak memuat legitimasi hukum. Bahkan ia memaparkan beberapa bentuk hadis yang ditolak meskipun hadis tersebut dikenal sahih, atau tertera di dalam kitab Shahihain. Dalam memahami hadis, Syahrur menyamakan hermeneutik dengan ta’wil dan ta’wil adalah hermeneutik. Ia juga berpegang kepada metode lingusitik Abu ‘Ali al-Farisi, yang direpresentasikan oleh Ibn Jinni dan ‘Abd al-Qahir al-Jurjani kemudian menambahnya dengan unsur-unsur hermeneutika lingustik. Hermeneutika linguistik adalah penegasan bahwa setiap bahasa manusia tidak memiliki unsur sinonimitas. Kemudian, setiap kata bisa saja lenyap sesuai dengan perkembangan sejarah, hingga mendatangkan ungkapan baru yang bermakna baru.

References

Al-’Ak, Khalid ‘Abd al-Rahman. Ushul Al-Tafsir Wa Qawa‘Iduh. Beirut: Dar al-Nukhash, 1986.

Al-Ghawri, Sayyid ‘Abd al-Majid. Mawsu‘ah ‘Ulum Al-Hadits Wa Fununuh. Vol. 3. Beirut: Dar Ibn Katsir, 2007.

Al-Judai’, Abdullah bin Yusuf. Al-Muqaddimah Al-Asasiyyah Fi ‘Ulum Al-Qur’An. Beirut: Muassasah al-Rayyan, 2001.

Al-Khathib, Muhammad ‘Ajjaj. Ushul Al-Hadits: ‘Ulumuh Wa Mushthalahuh. Beirut: Dar al-Fikr, 1971.

Al-Nasa’i, Abi ‘Abd al-Rahman Ahmad bin Syu’ayb bin ‘Ali. Sunan Al-Nasa’i. Riyadh: Bayt al-Afkar al-Dawliyyah, n.d.

Al-Siba‘i, Mushthafa. Al-Sunnah Wa Makanatuha Fi Al-Tasyri‘ Al-Islami. Riyadh: Dar al-Waraq, n.d.

Al-Sijistani, Abu Dawud Sulayman ibn al-Asy‘ats. Sunan Abu Dawud. Riyadh: Bayt al-Afkar al-Dawliyyah, n.d.

Al-Syafi‘i, Muhammad ibn Idris. Al-Risalah. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, n.d.

Anshori, Muhammad. “Sunnah Dan Kedudukan Muhammad Dalam Pandangan Muhammad Syaḥrūr.” Jurnal Ilmiah Ilmu Ushuluddin 17, no. 2 (April 28, 2019): 99. https://doi.org/10.18592/jiu.v17i2.2239.

Ardiansyah, Ardiansyah. “KONSEP SUNNAH DALAM PERSPEKTIF MUHAMMAD SYAHRUR Suatu Pembacaan Baru Dalam Kritik Hadis.” MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 33, no. 1 (June 2, 2009). https://doi.org/10.30821/MIQOT.V33I1.160.

Aulassyahied, Qaem. “Studi Kritis Konsep Sunnah Muhammad Syahrur.” KALIMAH 13, no. 1 (March 31, 2015): 139. https://doi.org/10.21111/klm.v13i1.282.

Fatah, Abdul. “KONSEP SUNNAH PERSPEKTIF MUHAMMAD SYAHRUR.” Diroyah : Jurnal Studi Ilmu Hadis 4, no. 1 (September 30, 2019). https://doi.org/10.15575/DIROYAH.V4I1.6012.

Hakim, Nurul, and Tantin Puspita Rini. “Sunnah Perspektif Muhammad Syahrur.” Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan 15, no. 01 (June 5, 2020): 1–24. https://doi.org/10.37680/adabiya.v15i01.264.

Idri. Studi Hadis. Jakarta: Kencana, 2010.

Najmil Husna, M. “Kritik Matan Hadis Muhammad Syahrūr.” Jurnal Ilmu Pendidikan 3, no. 2 (2016): 113–35. https://journal.iainlangsa.ac.id/index.php/ikhtibar/article/view/60.

Supena, Ilyas. Hermeneutika Al-Qur’an Dalam Pandangan Fazlur Rahman. Yogyakarta: Penerbit Ombak, 2014.

Surabaya, Pascasarjana IAIN Sunan Ampel. Hermeneutika Dan Fenomenologi Dari Teori Ke Praktik. Surabaya: Pascasarjana IAIN Sunan Ampel Surabaya, 2007.

Ulfiyati, Nur Shofa. “PEMIKIRAN MUHAMMAD SYAHRUR (Pembacaan Syahrur Terhadap Teks-Teks Keagamaan).” Et-Tijarie: Jurnal Hukum Dan Bisnis Syariah 5, no. 1 (December 4, 2018). https://journal.trunojoyo.ac.id/ettijarie/article/view/4597.

Wahid Syafi, M. “Sunnah Dalam Pandangan Muhammad Syahrur Dan Fungsinya Dalam Menafsirkan Al-Qur’an: Studi Analisis Tentang Poligami.” Jurnal Manthiq 5, no. 2 (April 16, 2020). https://doi.org/10.29300/MTQ.V5I2.4388.

Yusuf, Muhammad. “BACAAN KONTEMPORER : Hermeneutika Al-Qur’an Muhammad Syahrur.” Jurnal Diskursus Islam 2, no. 1 (April 22, 2014): 52–72. https://doi.org/10.24252/JDI.V2I1.6509.

Zahwu, Muhammad Abu. Al-Hadits Wa Al-Muhadditsun Aw ‘Inayah Al-Ummah Al-Islamiyah Bi Al-Sunnah Al-Nabawiyah. Riyadh: al-Mamlakah al-’Arabiyah al-Su’udiyah, 1984.

Downloads

Published

2021-07-06

How to Cite

Anwar, L. (2021). HERMENEUTIKA HADIS MUHAMMAD SYAHRUR. TAJDID: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 20(1), 116–143. https://doi.org/10.30631/tjd.v20i1.141